Kirkkosanomat - 26.8.2009 6/2009 s. 12
Raino Salmijärvi
”Alla taivaan tähtien tää aika on meidän nuorten sydänten” laulaa Cygnaeuksen 6. musiikkiluokka Vuokko Järvenpään johdolla
Yleisö saa kuoron hehkumaan
Laulaminen on yhteinen onni
soittamalla. Vuokko Järvenpää on opettanut luokalleen myös liturgista laulua. Opettaja on leikkinyt pappia ja luokka on vastannut, kuten messussa konsanaan. — Vuorolaulu on merkittävä osa messua. Se on koko kirkkoväen asia eikä papin ja kanttorin suoritus. Laulamisesta nouseva yhteisöllisyys on hieno kokemus. uokko Järvenpää tun- pään johtamassa Cygnaeuksen Synnetaan musiikkiluok- kooppi-kuorossa. kien innostavana opettajana ja Porin PoikaTeoriakin lauluksi kuoron johtajana. — Miten voisi opettaa, jos ei olisi Eri instrumentteja voi hyödyntää innostunut! Ainakin innostus ja kut- opetuksessa. Omissa käsissä pysyy sumus kuuluvat yhteen, arvelee hän monta soitinta. Voidakseen hyödynyli 30 opettajavuoden jälkeen. tää työssään eri soittimia hän on opePorin musiiktellut soittamaan kiluokat ovat Cygviulun ja pianon linaeuksen koulussa säksi nokkahuilu3.–6. –luokka-asHyvät laulut elävät. ja, kaksirivistä harteella. monikkaa, kitaraa, — Musiikkiluorumpuja. Hoosianna ja kalle joutuu pyrkiLapset laulavat mään, vaikka ihan- Satakunnan laulu ovat mielellään myös netila olisi, että virsiä ja rakastavat suosittuja. oma ja vanhempien isänmaallisia lauhalu riittäisi, toteluja. On aivan sama aa Vuokko Järvenonko laulu vanha pää ja puhuu taitovai uusi. Hyvät lauaineiden puolesta; ne tuovat sisältöä lut elävät. Jos suosikkilauluja pitäisi elämään. veikata, niin Vuokko Järvenpää sa— Nykyinen musiikkiluokkani on noisi, että Hoosianna ja Satakunnan nimeltään Viva Voce, joka tarkoittaa laulu ovat olleet aina suosittuja. ”elävää ääntä”. Viva Voce jatkaa mu— Musiikin kuuntelussa keskitysiikkiluokkien Chorus Cantuksen, tään soittimiin, tyyleihin ja aikakauAriendon ja Brevis Indigon kuoro- siin. On jännittävä pohtia, missä päin lauluperinnettä. Kaikki Viva voce- maailmaa joku teos on sävelletty. Mulaiset laulavat myös Vuokko Järven- siikin teoriakin luontuu laulamalla ja
Pojat kuoroon!
Musiikkiluokilla lauletaan kaikenlaisia lauluja, poikakuoron kanssa paljon kirkkomusiikkia, koska sitä poikakuoroille on sävelletty. Poikakuoroperinne juontuu ajalta, jolloin naiset eivät esiintyneet kuoroissa, vaan alttoa ja sopraanoa lauloivat pojat. — Poikakuoro laulaa latinaksi, italiaksi, saksaksi - ja ulkoa osataan, kuvailee Vuokko Järvenpää. Poikakuorossa laulaa neljäkymmentä 7-23-vuotiasta poikaa ja miestä Porista ja naapurikunnista. Ihanteellinen kokoonpano olisi 50 kuorolaista. Porin Poikakuoro on tehnyt parikymmentä konserttimatkaa ulkomaille ja esiintynyt esimerkiksi Nizn o m a t
zan Notre Damessa ja Monacon katedraalissa. Vatikaanissa Pietarinkirkossa otettiin vastaan vuosi sitten paavin mitalit. — Yleisö saa kuoron hehkumaan. On mahtava elämys laulaa yhdessä kuoron ja yleisön kanssa Maa on niin kaunista, Hoosiannaa tai vaikkapa Adamin ”Oi jouluyötä”. Juuri ennen kouluvuoden alkua Vuokko Järvenpää oli Porin Poikakuoron kanssa kuoroleirillä. Mukana olivat myös Pirkanpojat Tampereelta ja CCI-poikakuoro Turusta. Kuorot harjoittelivat yhdessä Mozartin Requiemia, joka esitetään kuorojen kotikaupungeissa ensi pääsiäisenä. Sekä Viva Vocen että poikakuoron ohjelmistoon on tulossa keväällä vielä ooppera Auringonkukat yhteistyössä Suomen kansallisoopperan OOP!:n kanssa.
Kuorolaisena itsekin
Vuokko Järvenpää kasvoi musiikin keskellä. Suvussa on kanttoreita ja pelimanneja. Tuffa soitti virsikannelta ja viulua. Hän muutti Laviasta Poriin Cygnaeuksen koulun neljännelle luokalle ja sai opettajakseen Esteri Teikarin, joka laittoi luokkansa laulamaan ja soittamaan. Laulu ja soitto jatkui Porin tyttölyseon kuoroissa ja orkestereissa, musiikkiopistossa, erilaisilla kursseilla Klemetti-opistossa sekä yksityisesti eri opettajien johdolla Suomessa ja ulkomailla. — Vuonna 1981 yksi ympyrä sulkeutui, kun tulin musiikkiluokanopettajaksi Cygnaeukseen samaan luokkatilaan, jossa itse olin ollut oppilaana. Musiikkiluokkia hän on opettanut 20 vuotta. Porin Poikakuoroa hän on johtanut vuodesta 1982 ja sitä ennen Sävelsirkkuja Anna-Liisa Valkosen kanssa. — Kuorolaulu on mukavan haasteellinen ja yhteisöllinen kokemus. Työviikko huipentuu perjantaina Filharmonisen kuoron harjoituksissa Ognian Vassilevin johdolla. On upeaa saada laulaa innostuneiden ja lahjakkaiden laulajien joukossa taitavan ja innostavan ohjauksessa.
Maija-Leena Seppälä